למרות שלעיתים מתייחסים אליהם כאל דגנים, עקב תכולת העמילן הגבוהה שלהם, כוסמת וקינואה אינם דגנים כלל וכלל. תכונותיהן התזונתיות שונות גם הן מאלו של הדגנים והופכות אותם למזון מושלם בכל דיאטה שהיא…

בדיוק כמו דגנים, כוסמת והקינואה הן אכן מקורות מעולים של עמילן (הן מכילות כ-60% עמילן) שהוא פחמימה המורכבת מיחידות רבות של גלוקוז (הדלק העיקרי של הגוף). כמו כן הן מכילות כמות נכבדת של חלבון (כ 12%) ואחוז נמוך של שומן (3-6%). אולם, בניגוד לדגנים, הכוסמת והקינואה לא מכילות גלוטן, שהוא החלבון העיקרי שנמצא בחיטה, שעורה ושיפון, מה שהופך אותן למזונות בטוחים לחולי צליאק. בנוסף, החלבונים הנמצאים בכוסמת והקינואה הם בעלי ערך ביולוגי ותזונתי מהגבוהים ביותר: הם מכילים את כל חומצות האמינו החיוניות, ברמות הנדרשות על ידי גוף האדם. מנקודת מבט זו, החלבון בכוסמת והקינואה טוב כמו כל חלבון שנמצא במוצרי סויה, חלב, דגים ובשר.

גם כוסמת וגם קינואה הם מקור טוב לסיבים מסיסים, שמשחקים תפקיד חשוב בעיכול המזון במעי: הן מונעות עצירות ומאיטות את הספיגה של שומן, כולסטרול והפחמימות על ידי המעי. בנוסף, הן מכילות הרבה חומרים מזינים חיוניים ובריאים, במיוחד ויטמינים (ויטמין B ו-E), מינרלים (ברזל, מגנזיום, סידן וזרחן) וכן חומצות שומן חיוניות, (במיוחד בקינואה).

הודות להרכב הסיבים וחומצות השומן הבלתי רווי, קינואה וכוסמת מסייעות במניעת רמות גבוהות של כולסטרול בדם, שעלול להוביל לטרשת עורקים והגדלת הסיכון למחלות לב. בנוסף, בקינואה ובכוסמת יש נוגדי חמצון וחומרים מונעי הזדקנות חשובים , כמו ויטמין E שממלא תפקיד מרכזי בהגנה על התאים מפני רדיקלים חופשיים, מונע התחמצנות של ויטמינים אחרים (B, A ו C) ומשפר את היכולת של תאי הדם האדומים להוביל חמצן.

תכולת המינרלים הגבוהה הנמצאת בקינואה ובכוסמת הופכת אותן למזון האידיאלי לתמיכה בעצמות ושיניים בריאות (סידן וזרחן) וכן למניעת אנמיה (ברזל). יתרון אחרון, אך לא פחות חשוב – הכוסמת והקינואה יכולות לתרום באופן חיובי להשפעה על מצב הרוח, בזכות ויטמינים קומפלקס B ומגנזיום, שידועים בהשפעתם על מצב הרוח.

בדיוק כמו דגנים אחרים, בכוסמת ובקינואה ניתן להשתמש במגוון של דרכים. ניתן להשתמש בגרגרים שלהן להכנת מרקים מזינים או כמנה נלווית לבשר, דגים או מאכלי גבינה. ניתן להשתמש גם בקינואה כמרכיב בסלטים: היתן לשלב אותם עם עגבניות, קישואים, גבינה, בזיליקום וזרזיף של שמן זית. לבסוף, קמח כוסמת יכול להיות המרכיב הבסיסי של לחם, הפסטה ודייסה.

ודבר אחרון – עקב היותם מורכבים מפחמימות מרוכבות וחלבונים עשירים, הכוסמת והקינואה יכולים לשמש גם כמזון עצמאי, עקב יכולתם להחליף למעשה גם דגנים כמו חיטה, אורז, תירס, ומזונות אחרים עתירי חלבון, כמו בשר, מוצרי חלב סויה.

אז שיהיה לכם בתאבון,